تبلیغات
آرمیتا مثل پری - راه‌های بی‌هزینه غلبه بر استرس

آرمیتا مثل پری

" انرژی هسته ای حق مسلم ماست "

راه‌های بی‌هزینه غلبه بر استرس

راه‌های بی‌هزینه غلبه بر استرس

برای بیشتر ما زمان‌هایی پیش آمده که وجودمان از حس استرس پرشده و به حدی استرس در وجودمان رخنه کرده که توانایی فکر کردن و درست تصمیم گرفتن را نداشته‌ایم. اما در میان ما افرادی هستند که برای انجام هرکاری استرس دارند و کمتر پیش می‌آید که رنگی از آرامش ببینند. این دسته افراد بدون اینکه بدانند و بخواهند استرس وجودشان را به دیگران هم منتقل می‌کنند، تا حدی که کمتر کسی جرات نزدیک شدن به آنها را پیدا می‌کند چون در اصطلاح عامیانه «موج منفی» هستند و با حرف‌هایی که می‌زنند و واکنش‌های تندی که به هر واقعه‌ای دارند ته‌مانده آرامشی که در وجود دیگران هست را هم، از بین می‌برند.

اینکه چرا فردی به این حالت می‌رسد می‌تواند هر چرایی داشته باشد، اما هرچه هست اطرافیان کمتر می‌توانند به او کمک کنند، چون هر چقدر هم دیگران سعی می‌کنند عوامل استرس زای او را کم کنند باز هم فرد سرشار از استرس موضوع جدیدی پیدا می‌کند تا به خاطرش مضطرب باشد و «موج منفی» را بی‌آنکه بخواهد به دوستان منتقل می‌کند.

برای این دسته از افراد مضطرب بودن مثل نوعی اعتیاد شده که راهی برای درمان آن ندارند. به طور قطع، فرد معتاد به استرس را نه می‌توان به تخت بست تا اعتیادش را ترک کند و نه می‌توان او را به سازمان‌های غیردولتی معرفی کرد تا با گذراندن مراحل چندگانه استرس‌اش را ترک کند. پس چاره چیست. جواب در این مورد کلیشه و معمولی است. ما، معمولا به این دسته از افراد پیشنهاد می‌کنیم که پیش روانپزشک بروند.

پیش روانپزشک رفتن برای این افراد قطعا مفید خواهد بود. اما تا به حال فکر کرده‌اید استرس مخرب یک نفر را می‌شود با راهی غیر از خوردن قرص‌های آرام بخش هم درمان کرد؟

شاید جواب شما منفی باشد اما بد نیست آنها که جواب‌شان منفی است درباره روش‌های ساده کنترل استرس اطلاعاتی اندک داشته باشند تا به واسطه این دانسته‌های کم هم حالات استرسی هر از گاهی خودشان را کنترل کنند و هم به دیگرانی که به نوعی با استرس داشتن خو گرفته کمک کنند.

کمک گرفتن از این روش‌ها نه‌تنها آسیبی به افراد نمی‌زند بلکه بی‌خطر است و هزینه خاصی هم همراه خودش ندارد. روش‌هایی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم روش‌هایی است که بسیاری آنها را به کار بسته‌اند و نتیجه موفقیت‌آمیزی هم داشته‌اند. شما هم این روش‌ها را امتحان کنید و به دیگران هم توصیه کنید. ضرر نخواهید کرد. مطمئن باشید.

یک روش موثر برای برخورد با موقعیت‌های استرس‌آور، شمارش تا عدد ۱۰ است. این کار به شما کمک می‌کند تا از لحاظ فکری و روانی از آن لحظه استرس‌آور دور شده و ۱۰ ثانیه به شما وقت می‌دهد تا از آن شرایط خود را‌‌ رها کنید. فرض کنید این عمل «ریموت کنترل» زندگی شماست و در آن لحظه دکمه توقف یا PAUSE آن زده شده است. وقتی به آرامی تا عدد ۱۰ شمردید، حالا دو بار دکمه PLAY را فشار دهید. در نتیجه در وضعیت بهتری نسبت به قبل قرار خواهید گرفت. گروهی معتقدند که شمارش اعداد از انت‌ها به سمت ابتدا یعنی از عدد ۱۰ به سمت عدد صفر می‌تواند نتایج بهتری داشته باشد. شما می‌توانید امتحان کنید. کدام یک برای شما بهتر است؟

وقتی در خود استرس شدیدی احساس می‌کنید، بهتر است به طور فیزیکی خود را از محیط دور کنید. کمی قدم زده و نفسی تازه کنید. مدتی به محیطی رفته که بتوانید فکر خود را از مسائل دغدغه‌آور رها کنید. البته منظور این نیست که کاملا میدان را خالی کنید، بلکه ترک موقعیت برای چند لحظه و برگشت دوباره با فکری آزاد و تازه باعث رهایی از استرس و انجام بهتر کارها خواهد شد. اگر در ترافیک خیابان گیر کرده باشید، ترک موقعیت مشکل به نظر می‌رسد. در این شرایط می‌توانید با گوش کردن به رادیو و موزیک سعی کنید به یکی از خاطرات روزهای قبل یا برنامه‌های آینده خود فکر کنید. بهتر است اگر صدای سایر اتومبیل‌ها شما را آزار می‌دهد پنجره‌ها را بالا کشیده و بدانید که با استرس و ناراحتی شما نه ترافیک کم خواهد شد و نه راه شما باز که زودتر به مقصد مورد نظر برسید. پس آرامش داشته باشید تا زمان هم راحت‌تر بگذرد.

همان‌طور که می‌دانیدزمانی که سرشار از استرس هستید، تخلیه انرژی‌های اضافی انباشته شده در بدن ضروری است. گروهی این کار را با زدن ضربه یا شکستن جسمی انجام می‌دهند. گروهی عادت دارند کتاب یا هر کاغذی که جلوی آنهاست، پاره‌ کنند، ولی بهترین راه فشردن شیئی در دست‌هاست. معمولا فشردن چیزی با دست باعث کم شدن استرس و دغدغه ظاهر می‌شود. شما می‌توانید یک حلقه‌ تقویت‌کننده ‌مچ‌دست همیشه همراه داشته باشید و هنگام استرس آن را در دست خود فشار دهید. البته توام کردن این روش با سایر روش‌ها می‌تواند اثر بخشی بهتری داشته باشد.

وقتی به دلیل موضوع خاصی دچار استرس می‌شوید، از خودتان سوال کنید که آیا این موضوع آنقدر اهمیت دارد که به خاطر آن دچار پریشانی شوید. واقعیت این است که اکثر مسائل روزمره که باعث ایجاد استرس می‌شوند، تهدیدی برای زندگی به شمار نمی‌روند مگر اینکه مربوط به اموری از قبیل خانواده یا سلامت افراد باشند. هر گاه احساس کردید جلسه امروز آن‌طور که انتظار داشتید نتیجه نداشت یا متوجه لکی روی لباس خود شدید، دچار پریشان خاطری نشوید، اینها مسائل تعیین‌کننده زندگی نبوده و باعث بروز فاجعه نمی‌شوند. با وجود مشکلات زیادی که هر روز به سمت شما هجوم می‌آورند، افتراق مسائل مهم و تعیین‌کننده از سایر مسائل می‌تواند نقش مهم و اساسی در جلوگیری از استرس شما داشته باشد. کمی راحت‌تر گرفتن موقعیت‌ها باعث کم شدن استرس و فشارهای روانی ناشی از آن در شما می‌شود.

نفس کشیدن غیر از داشتن اثرات حیات‌بخش، می‌تواند در آرام کردن شما هم بسیار موثر باشد. هنگام استرس سه نفس عمیق بکشید و در فاصله هر دم و بازدم مکث لازم را حفظ کنید. دم را از بینی کشیده و بازدم را از دهان تخلیه کنید. در هنگام دم و بازدم بدن خود را کاملا رها کرده و ذهن خود را از تمامی مسائل جدا کنید و خود را از لحاظ جسمانی و روانی آرام کنید. اگر کمی با روش‌های مختلف رهایی بدن یا RELAXATION آشنا باشید می‌بینید که در کلیه روش‌ها و تکنیک‌های موجود، حرکات با ریتم‌های تنفسی‌ خاص و نفس‌های عمیق شروع می‌شود و بر ریتم تنفس تاکید بسیار وجود دارد.

افرادی که ورزش‌های رزمی انجام می‌دهند و نیاز به آرامش و تمرکز حواس زیاد هم دارند، از روش‌های تنفسی خاص و نفس‌های عمیق قبل از انجام کار خود استفاده می‌کنند. با انجام چنین روش‌های ساده‌یی حتی افرادی که همواره استرس دارند، می‌توانند دقایقی آرام شوند و شاید این دقایق به ساعت‌ها برسد تا جایی که آرامش در وجود آنها که استرس مخرب دارند هم جایی باز کند و «موج منفی» آنها هم کم و کمتر شود.

>> صبا روشنی



[ پنجشنبه 18 مهر 1392 ] [ 03:03 ب.ظ ] [ سانایی ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه